Snabbhjalp

På den här sidan hittar du de vanligaste frågorna och svaren för att hjälpa dig utanför kontorstid. Finns inte din fråga med? Kolla in vår omfattande kunskapsdatabas online eller kontakta oss under kontorstid.

Ditt certifikat har gått ut, vad gör du?

Certifikatets utgångsdatum är en del av själva certifikatet, så du måste antingen beställa en förnyelse eller ett nytt certifikat via vår kontrollpanel så snart som möjligt. För att kunna lägga denna beställning bör du helst skapa en ny CSR och installera den på din server när du har fått ditt nya certifikat. Vi har en samling manualer tillgängliga som innehåller instruktioner.

Du har beställt ett certifikat men har ännu inte fått det, vad är statusen på min beställning?

För att få en aktuell status på din beställning kan du logga in på kontrollpanelen. Om det finns några öppna åtgärder kan du hitta dem här. Certifikatet kan utfärdas först när alla valideringssteg har slutförts. För certifikat för domänvalidering sker utfärdandet ofta automatiskt, förutsatt att det så kallade DCV-steget har slutförts. Om du har problem med detta kan du läsa vår artikel i kunskapsbasen.

För organisationscertifikat och utvidgade valideringscertifikat sker kontrollerna endast under kontorstid. För frågor utanför kontorstid är det bäst att skicka e-post, på kvällarna kan du få svar om våra anställda fortfarande är på plats.

Du har fått certifikatet, men har problem med att installera det

Vår supportavdelning är tillgänglig under kontorstid via telefon och e-post. Utanför kontorstid kan supportärenden, beroende på hur komplexa de är, besvaras av vår valideringspersonal om de fortfarande är på plats. För självhjälp finns vårk unskapsdatabas online tillgänglig.

För brådskande frågor kan du också kontakta Sectigo helpdesk.

Du vill få ett certifikat återkallat

Om din server har hackats eller om du vill att certifikatet ska återkallas av någon annan anledning kan du välja mellan följande två alternativ:

  1. Logga in på Xolphins kontrollpanel, hitta certifikatet och välj ”Återkalla certifikat” längst ner i certifikatinformationen. Certifikatet återkallas då inom 24 timmar.
  2. Återkalla certifikatet via Sectigos portal för återkallande av certifikat

Du har av misstag angett fel certifikatinformation och vill ändra certifikatet

Tyvärr är det inte möjligt att ändra felaktiga uppgifter i certifikatet efter att det har utfärdats, du måste istället beställa ett nytt certifikat. Du kan annullera ett redan utfärdat certifikat kostnadsfritt via kontrollpanelen inom 30 dagar efter utfärdandet. Välj Begäran om återkallelse för certifikatet, varefter du kan skicka en begäran om återkallelse via e-post.

Du har beställt ett certifikat och vill betala för det

Vi levererar certifikat på kredit som standard. Inom 24 dagar efter leverans får du en faktura via e-post till den e-postadress du har angett, som du kan betala inom 21 dagar. För andra betalningsalternativ, vänligen kontakta sales@xolphin.com.

Jag köpte ett certifikat för flera år, men nu har jag redan fått ett e-postmeddelande om förnyelse från er före slutdatumet. Hur är det möjligt?

Längre certifikatperioder än 1 år fungerar genom ”SSL-prenumeration”. Trots den branschövergripande begränsningen av den maximala giltighetstiden på ett år kan du dra nytta av fördelarna med ett SSL-certifikat med längre giltighetstid.

Du kan teckna ett prenumeration på högst 5 år, varvid certifikatets tekniska livslängd är 1 år per gång. Du gör en engångsbetalning i förväg, vilket innebär att priset per år är lägre. Du förnyar certifikatet en gång per år genom att beställa ”Utfärda på nytt” med en ny CSR, varefter vi går igenom valideringsprocessen igen. Mer information.

SSL-kontroll

SSLCheck kontrollerar om certifikatet är korrekt installerat på din server och om det finns potentiella problem.

point up